14 december 2014

Vinterklargøring af altanen

Der er noget stille herinde på bloggen. Det er der flere årsager til; Jeg startede nyt job, i en ny branche 1.sept. og det har fyldt meget og ikke efterladt megen energi eller overskud. Samtidig der sker noget med altanlivet hver sensommer/efterår... Når temperaturen falder, regnen sætter ind og planterne begynder at takke af, så er det som om jeg glemmer altanen og alle dens beboere. 
Det er pudsigt, hvordan 10 grader og et par solstråler om foråret lokker, tæpper findes frem og altanen tages i brug - men 10 grader og et par solstråler om efteråret byder på lukkede døre og tæpper indenfor.


Jeg bliver stadig fristet af blomster, forårsløg og diverse drømme, men det når ikke meget længere end til butikkens dør.

Så som det efterhånden er tradition, fik jeg først vinterklargjort altanen for et par uger siden :)
(det lune efterår har helt sikkert også en indvirkning).

En del af vinterklargøringen er at stille de fleste af krukkerne langs væggen, hvor der ikke kommer ret meget regn. Her står de også mere beskyttet for kulden. Hvis der skulle komme hård frost, kan jeg hurtigt dække dem til for ekstra beskyttelse.

Den tjavsede plante i midten er mine perlehyacinter, der begyndte at skyde og sætte blade for en måned siden - jeg håber ikke, den er blevet så forvirret, at den ikke sætter blomster til foråret. Det er nemlig én af mine yndlings forårsblomster.

Med de lune vintre vi har haft de seneste par år, har jeg slet ikke haft brug for at pakke min roser ind i gran. Jeg læste/hørte på et tidspunkt, at, hvis vinteren er lun, kan det skade mere end gavne at pakke roserne ind i gran, da det giver grobund for diverse svampesygdomme.
Det giver mening i min logik, så jeg hiver kun granet frem, hvis der er udsigt til en hård og kold vinter.


Den manglende frost er også årsagen til, at jeg stadig har pelargonier i altankasserne. Jeg har nemlig ikke rigtig et køligt, frostfrit sted at opbevare dem.
De har været en så stor succes i år, at jeg egentlig gerne vil gemme dem til næste år.

Det lune efterår gør også nogle af planterne forvirrede. Forårsløgene er begyndt at titte frem, lupinen bliver ved med at skyde små grønne blade og vi har stadig grønne jordbær (jeg tvivler dog på, at de bliver røde).
Forårsfornemmelser i december

Tossede jordbær

Der er ikke ret meget farve derude, men en lille farveklat kan jeg dog glædes over :)
En fin blålilla hyacint blomster ufortrødent på nu 2. måned.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Mange tak for dit besøg. Jeg håber, du har lyst til at lægge en lille kommentar. Det er så hyggeligt at høre, hvem det er der kigger forbi :)